“Coretan ini adalah untuk tatapan semua yang melayari laman ini. Khas daripada seorang insan yang sedang mendalami ilmu pendidikan bimbingan dan kaunseling. Moga setiap apa yang berlaku dalam kehidupan seharian dapat dikongsi oleh semua dan diri ini menerimanya secara terbuka terutama oleh insan yang bergelar atau bakal menjadi seorang guru ataupun kaunselor, bersama meluahkan, meneroka dan menjelajahi dunia pendidikan di samping membimbing dan membantu anak bangsa dalam memartabatkan maruah dan semangat diri…demi menunaikan satu amanah, satu janji, dan satu tanggungjawab yang akan dituntut kemudian hari”

Tetamu ke

Friday, January 23, 2009

MENCARI RAHSIA DI SEBALIK PERCINTAAN...

Apakah perasaan anda apabila orang lain mempunyai pasangan atau di istilahkan sebagai ‘couple’. adakah anda cemburu, rendah diri, rasa tidak cantik atau tersisih…kenapa harus begitu??? Adakah anda ingat orang yang bercouple akan kekal hingga ke jinjang pelamin atau bahagia dengan cara mereka ??? Atau anda juga perlu berada dalam pencarian untuk mendapatkan apa yang kawan anda dapat sekadar untuk menutup malu atau rasa rendah diri???...namun, bukan itu yang ingin saya perkatakan tetapi berkaitan mereka yang dilamun cinta… sebenarnya susah kita nk bercakap tentang hati dan perasaan sebab kadang kala saya selalu berfikir “apa la yang mereka borakkan sehingga berjam2 lamanya ditelefon” atau bermesej setiap hari sampai perlu dan sanggup menghabiskan wang untuk to’up sehingga mencecah ratusan ringgit seminggu??? Kadang2 tu setiap apa yang dilakukan oleh si dia perlu di report lau x bergaduh nanti..de la yang bermasam muka. Pelik kan…tapi itulah panahan cinta. Saya suka melihat gelagat orang bercouple.


Memang pelik sifat dan perangai mereka terutama yang baru mendapat pasangan..aduhhh…boleh jadi gila bayang. Yang paling lucu bila dengar siap dengan panggilan manja spt hubby, mami, ……dan lagi2…yang mengelikan hati. Eemmm belum kawin dah de panggilan istimewa. Tapi nak buat macam mana orang tengah bahagia…lau de jodoh ok la..tapi yang kesiannya bila putus di tengah jalan…aduhhh..satu kes lagi. De yg menangis, kalau boleh nk bagi tahu semua orang yang dia telah putus cinta..yang tu ok lagi..tapi mcm mana pula yang sampai nk bunuh diri. Ishhhh2 mcm2 manusia nih…itulah keunikannya.
xbuke topic cinta 3 segi lagi…xcukup 1 psang 2, xckup 2 psang lagi 3 ke.4 ke…baru orang kata macho kan..xpon ramai peminat. Kes ni xtahu lah saya, tanye empunya badan sekadar suka2 ke atau nk sakitkan hati org lain atau ambil kesempatan. Hati2 sikit dgn orang mcm ni, takut silap hari bulan bergaduh sesame kawan sebab sama pakwe atau makwe. Susah jgk kan bercinta dengan orang dekat, tapi mcm mane pula lau berjauhan??? Dugaan juga kan. Nk kena setia lah, kepercayaan lah…mcm2 lah…tapi itulah realitinya. Manusia akan cuba untuk mengisi kekosongan dengan mencari orang yang boleh berkongsi ceritanya. Tapi apa beza kawan dengan sume tu…kawan xleh nk kongsi cerita ke??? Tapi bile bergaduh ngan psangan kawan jgk yg dicari tuk cerita masalahnya.pelik lagi??? Tapi ingat jgn kerana couple hubungan dgn kawan renggan atau putus mcm tu. Saya pun tak tahu apa bezanya mempunyai kawan dengan mempunyai couple???
kita akan sambung untuk hari berikutnya…..2.49 pagi…sabtu 24/01/09


Assalamualaikum...dah lama tak mengeluarkan idea tuk blog ni..emmm teringin plak nk smbung topik ini...rahsia disebalik percintaan. bagi mereka yg sudah mempunyai pasangan (belum berkahwin) bagaimana hubungan anda sekarang, masih bertahan, masam2 manis, bergaduh atau sudah..p&^%@...xpe mungkin kita belum jumpa jodoh kita yg sebenarnya. tapi walau apa pun yg berlaku fizikal n mental kita perlu stabil selalu, macam mana? haaa...kalau bercinta tu, jgn lah menaruh kepercyaan 100% pd pasangan, so bila dh putus xde lah kita terasa sgt. anggap lah perkara ni normal coz bkn anda shaja yg mgalaminya bahkan org lain lbh drpd itu.

Bukan itu tujuan saya yg sebenarnya. tu sekadar nk bertanya khabar. Jadi, perkara yg ingin saya kongsi hari ini adalah org yg 'putus cari yang lain' emmm...saya baru je dpt idea pasal perkara ini. melalui permerhatian laa. sekarang ini ramai kawan2 yg berada disekeliling saya yg dah ada pengganti baru setelah putus cinta. bagus lah tu dah ada pengganti. maksudnya anda boleh kawal lagi prsaan anda dgn tdk melakukan perkara negatif sendiri spt murung, fobia, bad mood, and whtever lah. senangnya cari pengganti, kesian pd org yg dah lama mencari tp xdpt2..xpe usaha lagi ye tapi biarlah betul2 kita dh bersdia utk berkahwin dgnnya. :)so kalau dah jumpa tu hargailah jgn org kata sekadar nk main2, tester, atau nk balas dendam pd yg sebelumnya. tapi, yg masalahnya saya kesian jenis org yg mainkan persaan org. putuskan hubungan sebab ada pengganti atau org yg lebih baik bg dirinya pdhal berjanji mcm2 dgn psgan sebelumnya. ish3 minta2 djauhkan. takut akan berbalas balik pd diri kita, kalau x anak kita.ingat setiap perbuatan anda ada balasannya, tidak sekrg myb di akhirat sana. saya rasa setakat ini dulu lah coretan saya..nk study tuk exam plak...:)nanti cuti ni blh lagi mengeluarkan idea tuk meyambungan cerita. 19/04/2009...9.09 malam..

0 comments: